Nieuwe website

Vanuit het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kreeg het CBS de opdracht om een nieuwe website te realiseren. “De site moest voldoen aan de huisstijl van de overheid en aan de toegankelijkheidseisen”, kijkt Gijsbert van Dalen terug. “Daarnaast was een overzichtelijke presentatie van de statistieken erg belangrijk. Deze statistieken komen uit een aparte tool van het CBS en moeten zo gepresenteerd worden dat gebruikers er gemakkelijk mee kunnen werken. Verder wilden we dat bezoekers sneller kunnen bepalen of de inhoud van de pagina voor hen relevant is.”

Muziek

Gijsbert van Dalen wilde samenwerken met een bedrijf waarmee het CBS al goede ervaringen had. “Ibuildings had al de corporate nieuwssite gemaakt en de Monitor Langdurige Zorg, die in opzet en inhoud lijkt op de Jeugdmonitor. Ik hoorde dat ze snel en klantgericht werken. En zonder veel gedoe leveren wat ze moeten leveren. Dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren!”

Helder, ambitieus en realistisch

Omdat de opzet voor de website al vastlag, vroeg het CBS de geselecteerde partijen zo scherp mogelijk aan te bieden op prijs en tijd. Gijsbert van Dalen was positief verrast door de strakke presentatie van Ibuildings. “Hun opzet was heel helder, overzichtelijk. Ze lieten precies zien wat ze gingen doen en wanneer, wie de aanspreekpunten waren. Hieruit bleek dat ze de opdracht echt begrepen. Ook de korte doorlooptijd pakte Ibuildings goed op. Hun tijdpad was strak, ambitieus, maar zeker realistisch, vonden wij. We hadden direct het vertrouwen dat dit wel goed ging komen.”

Kleine uitloop

En is alles ook inderdaad volgens plan verlopen? “Ja, in feite wel. We hebben een heel kleine uitloop gehad van één week, maar daar had ik stiekem al wel rekening mee gehouden. Als je zo ambitieus plant, vind ik het geen verwijt dat een onderdeel een week later komt. Bovendien werd ik goed op de hoogte gehouden, dus dat was geen probleem. We zijn netjes binnen budget gebleven met nog wat extra werk, buiten het project om. Ibuildings is goed binnen de opdracht gebleven en heeft ook nog wat extra’s gedaan. Dat is toch wat je wilt?”

Meedenken

“Waar ik heel tevreden over ben, is de manier waarop ze de cijfertabellen hebben gemaakt. Het is best ingewikkeld om binnen een content-managementsysteem (cms) een tabelmodule te maken die handig in gebruik is en er tegelijkertijd op de website, ook mobiel, mooi uitziet. Daar heeft Ibuildings echt een goed idee voor aangedragen. Het is nu heel eenvoudig om in het cms aan te geven wat voor tabel je wilt en om vervolgens de cijfers in te geven, een kolom toe te voegen, weg te halen of te verbergen. Dat werkt heel goed en hadden we zelf niet bedacht.”

Resultaat

Het CBS is blij met het resultaat. “De website past bij deze tijd en bij de bezoekersprofielen van nu. Hij is toegankelijk, strak, menselijker ook: je ziet foto’s van de jeugd waar het over gaat. Ook op mobiel is de site nu heel bruikbaar. Hij nodigt meer uit tot lezen en onderzoeken en dat is het doel van de website”, zegt Gijsbert van Dalen. En ook blij met Ibuildings? “Vanaf de allereerste presentatie tot het eind van het project was Ibuildings steeds helder in hun communicatie, meedenkend en klantgericht. Wat ze leveren is goed. En dat is een aanbeveling waard!”

De Jeugdmonitor

De Jeugdmonitor is een samenvatting van informatie, op internet en op papier, over de situatie van de jeugd in Nederland en publiceert cijfers rond de thema’s gezin, onderwijs, veiligheid en justitie, gezondheid en welzijn en arbeid. De website is bedoeld om beleidsmakers, onderzoekers en andere geïnteresseerden te informeren over de situatie van jongeren.

Terug naar overzicht