“The Times They Are A-Changin’”. Bob Dylan zong het al in 1964. Ruim vijftig jaar later is dat nog steeds zo: tijden veranderen. Ook voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Tot voor kort ontvingen externe relaties vier keer per jaar een papieren relatiemagazine. Maar past dat nog wel in deze tijd? Of kunnen relaties actueler en sneller worden geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen en gebeurtenissen? Het antwoord ligt voor de hand: dat kan, via internet. Het relatiemagazine werd vervangen door een website corporate.cbs.nl, speciaal ontwikkeld om nieuws en artikelen actueel en gemakkelijk te verspreiden en te delen.

Content in Drupal

Het front-end van de website was al ontwikkeld en ontworpen, maar voor het back-end - het CMS - was nog geen beslissing genomen.  Het CMS moest opnieuw worden gebouwd en wel zo dat redacteuren eenvoudig tekst, beeld, citaten, grafieken en andere content konden invoeren en beheren. De keuze viel op het open-source contentmanagementplatform Drupal, dat bekend staat als een veelzijdig, gebruikersvriendelijk en goed beheerbaar CMS. En op Ibuildings, als ervaren Drupal-specialist.

API tussen website en CMS

Tegelijkertijd moest er een API worden ontwikkeld, een interface die de vertaalslag moet maken tussen het CMS en de site. Ook in Drupal. De API moest intelligent genoeg zijn om informatie uit verschillende bronnen op één plek te ontsluiten. Want dat was een duidelijke eis: front-end en data moesten gescheiden blijven, zodat het ene systeem niet beperkt kon worden door het andere. Hier ging Ibuildings mee aan de slag.

Back-end en front-end gescheiden

Een scheiding tussen front-end en back-end, is dat niet omslachtig? “Integendeel,” weet Sandy Pleyte, Lead Developer bij Ibuildings, “tegenwoordig kiezen organisaties vaak voor twee gescheiden systemen. We zien steeds meer front-ends die gebouwd zijn in JavaScript. Perfect om interactieve webpagina’s te bouwen. Een website wordt dan een complete JavaScript-applicatie die via een API het CMS raadpleegt om content op te halen. Als je beide systemen scheidt en via een API laat communiceren, krijg je het beste van twee werelden. De kracht van een CMS is om content zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te beheren; de kracht van de website is om daar alles mee te doen wat gewenst is, zonder beperkingen.”

Heldere scope

De scope van het project was van het begin af aan duidelijk. Omdat het front-end al klaar was, was direct helder welke functionaliteit het CMS moest ondersteunen en welke API-calls nodig waren. Naast de gebruikelijke content-elementen waren dat auteur/fotograaf en beeld, maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om content in categorieën te plaatsen, zodat lezers konden filteren, en de mogelijkheid om content eenvoudig te kunnen delen op sociale media of via e-mail. Bovendien was er behoefte aan een nieuwsbriefmodule, zodat relaties zich konden abonneren op regelmatige updates.

Moderne, actuele showcase

Edwin de Vries, projectmanager bij Ibuildings, kijkt terug op een goed verlopen project. “We hebben het CMS, de API en de nieuwsbrief op tijd en binnen budget opgeleverd. De redactie werkt nu met een stabiel en modern CMS, waardoor ze snel en actueel informatie kan plaatsen. De API vertaalt de content naar de website. Bezoekers kunnen filteren op voorkeuren en direct zien hoe vaak een artikel is gelezen of gedeeld en kunnen het zelf delen. De corporate nieuwssite is weer helemaal van deze tijd: een moderne, aantrekkelijke showcase van het laatste nieuws en de laatste ontwikkelingen.”

Terug naar overzicht