”Onze internetsite heeft altijd een centrale rol gespeeld in ons bedrijf. In het begin deden we alles zelf; van het ontwerp tot en met het beheer van de site. Maar naarmate we groeiden en meer medewerkers in dienst kregen, bleek dat we moesten professionaliseren. Met meerdere mensen is het nodig om processen in te richten, zodat niet iedereen aan dezelfde broncode werkt en de kans op fouten minimaal is.” Via Zend Technologies is Aces Direct met Ibuildings in contact gekomen. Ibuildings is de Nederlandse distributeur voor producten van Zend Technologies. Bram: ”Het contact met Ibuildings is uitgegroeid tot een prettige samenwerking. We werken nu met zowel Zend Platform als Zend Studio. Het fijne van Ibuildings is dat ze net een stapje verder gaan. Toen we groeiden en uitbreidingswensen hadden, gaven onze toenmalige leveranciers aan dat onze wensen niet haalbaar waren, terwijl Ibuildings de uitdaging wél aannam. Deze houding heeft de basis gelegd voor ons vertrouwen.”

Intensieve samenwerking

Inmiddels werkt er een team van ontwikkelaars bij Aces Direct en is het van belang dat iedereen op hetzelfde kennisniveau zit. Bram: ”Ik vind het belangrijk dat onze ontwikkelaars goed weten hoe het product werkt, maar ook dat ze gecertificeerd zijn. Ook hierin streven we naar perfectie.” Door de individuele gesprekken die Ibuildings met alle ontwikkelaars voert, ontstaat een duidelijk beeld van de aanwezige kennis en waar we nog kunnen verbeteren. Het maatwerk op het gebied van trainingen is ideaal. “Mijn mensen worden alleen getraind op zaken die ze nog niet beheersen en ik kan zelf bepalen wanneer ze getraind worden. Deze flexibiliteit is erg belangrijk voor ons” aldus Bram. Naast trainingen verzorgde Ibuildings ook een aantal audits om goed inzicht te krijgen in het functioneren van de applicaties. Zij voerden voor Aces Direct een security-audit, een architectuuraudit en een performance-audit uit. Er is dus op alle fronten sprake van een intensieve samenwerking.

Service op de strippenkaart

Service is voor Aces Direct een cruciaal punt. Als het systeem eruit ligt, is de pijn op twee fronten direct voelbaar. Bram legt uit: “We kunnen de bestellingen via de site niet afhandelen en niemand van onze mensen kan verder werken. Bij ons gebeurt alles online, dus we zijn erg afhankelijk van een goed functionerend systeem. Ons servicecontract met Ibuildings is op maat en werkt als een soort strippenkaart. Hierop staan een vooraf bepaald aantal service-uren die we in kunnen zetten wanneer dat nodig is. Op die manier betalen we alleen voor dat wat we ook echt nodig hebben. Vaak stemmen we ook onze nieuwe ontwikkelingen op ICT-gebied even af met Ibuildings. In zo’n geval is het prettig om van gedachten te wisselen met een specialist. Ik zie Ibuildings dan ook bijna als verre collega, met wie ik even kan sparren. Ondanks dat we al veel samen hebben gedaan, is de samenwerking nog niet volledig uitgegroeid. Zo willen we binnenkort het beheer van onze site overhevelen naar Ibuildings. Ook zijn we bezig met een overname van een ander bedrijf waarbij het prettig is met Ibuildings te brainstormen over het koppelen van alle systemen aan de achterkant.”

Terug naar overzicht