Renovatie gebouw

Als maatwerk bedrijfssoftware veroudert, wordt bij veel organisaties haast automatisch gekozen om volledig nieuwe software te laten bouwen. Aan renoveren wordt vaak niet gedacht. Terwijl dat in 70 procent van de gevallen succesvoller is en goedkoper. Het is een interessante optie, die ik in ieder geval altijd zou overwegen. Want in die oude applicatie zitten vaak grote schatten verstopt.

We worden allemaal ouder. Ook de software die organisaties laten bouwen. Als applicaties te oud worden, voldoet de functionaliteit of kwaliteit niet meer. Het doen van aanpassingen wordt lastiger of duurder en zorgt eerder voor fouten. Terwijl de applicatie waarschijnlijk steeds belangrijker is geworden voor het succes van de organisatie. Maar inmiddels worden ook nieuwe eisen gesteld, bijvoorbeeld aan: flexibiliteit, beschikbaarheid, mobiel gebruik, performance en beveiliging. Vernieuwing wordt dan onvermijdelijk.

Nieuwbouw software onderschat

In onze dagelijkse praktijk helpen wij organisaties met zowel nieuwbouw als renovatie van web en mobiele apps. Opvallend is dat vaak automatisch wordt gedacht aan het laten maken van een nieuwe applicatie, die weer voldoet aan de moderne eisen. Daarin kunnen dan ‘meteen’ alle nieuwe inzichten, eisen en wensen worden meegenomen. Na de nieuwbouw migreer je de data, gebruikers stappen over en de oude applicatie kan de prullenbak in. Maar zo eenvoudig is dat vaak niet. Nieuwbouw wordt vaak onderschat.

Bedrijfsregels in oude software

In de oude applicatie zijn vaak veel belangrijke bedrijfsregels opgenomen, die nergens zijn vastgelegd en niemand zich meer goed kan herinneren. Maar meestal maakten juist die de applicatie succesvol. Een nieuwbouwteam moet die onderdelen uit de oude applicatie halen en weer integreren in de nieuwe software. Dat kost tijd.
En vaak wordt een nieuwe applicatie naast de oude gebouwd. Ondertussen worden ook nog aanpassingen gedaan in de oude omgeving en zo wordt een tijd dubbel werk uitgevoerd. Om die periode zo kort mogelijk te houden, loopt de druk rond nieuwbouw regelmatig op. Dat is vaak niet de ideale oplossing. Ook een ‘big bang’ migratie – waarbij de oude applicatie in één keer wordt vervangen – blijkt vaak geen goede oplossing. Want daarvoor moet de nieuwe applicatie eerst volledig af zijn, voor je weer nieuwe stappen kunt zetten.

Renovatie vaak de beste oplossing

Het kan ook anders. In de meeste gevallen blijkt renovatie de beste oplossing. Daarvoor moet je eerst naar de oude applicatie kijken. Die is waardevol en heeft je business jarenlang ondersteund. Dat is een goed vertrekpunt voor verandering. Beschrijf daarvoor het gewenste eindpunt, op basis van je nieuwe eisen. De renovatie moet de brug slaan.
Vaak hoeft dat geen groot complex en langdurig project te zijn. Het kan in kleine stappen die te overzien en te begroten zijn. Daarbij kan steeds een ander onderdeel van de applicatie verbeterd worden. In de meeste gevallen blijkt dat het meest succesvol en het meest efficiënt. Een groot verschil is dat nieuwe onderdelen bij renovatie veel vlugger gebruikt kunnen worden. Bij nieuwbouw ligt de nieuwe software soms lange tijd ‘op de plank’, tot het geheel is afgerond.

Moderne softwareontwikkeling

Bij moderne softwareontwikkeling hoort een modern ontwikkelproces. Met kleine deelprojecten, waarvan de resultaten direct benut worden. Feedback van de gebruikers kan daarbij direct verwerkt worden. Wie dit proces goed beheerst, voorkomt vaak ook dat hij voor de keuze komt te staan tussen nieuwbouw of renovatie. Een moderne applicatie vereist periodieke ‘renovatie’. Zo blijf je het punt van verval voor.
Vroeger werd een applicatie in 12 maanden gebouwd en 8 jaar gebruikt. Tegenwoordig wordt die applicatie in 12 weken gebouwd en 8 jaar lang doorontwikkeld. Het resultaat is een applicatie die al die tijd beter bij je past en sterker bijdraagt aan het succes van je organisatie. Met een efficiëntere aanpak en meestal lagere kosten.


Meer weten over softwarerenovatie van uw software?

Sander de Koeijer

We gaan graag met u in gesprek! Telefonisch, via e-mail, via een video-call of gewoon face-to-face. Bel 088 00 24000 of vul direct het formulier in:

verplicht veld

verplicht veld

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.